Hogyan győzd le a benned élő zöld szemű szörnyet, a féltékenységet?

7 tipp, hogy szembeszállj a féltékenységgel

A féltékenységgel a párkapcsolat rendszerének alapja sérül, ugyanis a féltékenység magában hordozza a párunkba vetett feltétlen bizalom hiányát, és ezáltal egy olyan negatív spirálon indulhatunk el, ami a teljes párkapcsolatunkat megmérgezheti. Pont ezért hatalmas jelentősége van annak, hogy mikor ismerjük fel a problémát és lépünk rá a megoldáshoz vezető útra.

A következő 7 ponton keresztül azt vesszük végig, hogy hogyan tudod felvenni a harcot a benned élő zöld szemű szörnnyel.


1. Jogos a féltékenységed?

Első lépésként fontos megvizsgálnod, hogy van-e kézzel fogható alapod a féltékenykedésre vagy sem. Amennyiben tudatában vagy annak, hogy a párod rendszeresen megcsal téged, akkor az elsődleges problémát nem a féltékenység jelenti. Ha pedig a féltékenységednek nincs alapja, de mégis rettegsz attól, hogy a párod elhagy vagy megcsal téged, akkor a probléma forrását önmagadban kell keresned és feltárnod a valódi okát.

Féltékenység

2. Ne ess a túlgondolás csapdájába, hagyatkozz a tényekre

„Már 1 órája nem válaszolt és nem veszi fel a telefont! – Biztos, hogy mással van.”

A túlgondolás tipikus esete, amikor a tényektől teljesen elrugaszkodva hagyod, hogy szárnyaljon a fantáziád és egy ilyen egyszerű esetben is már gondolatban ott tartasz, hogy a párod bejelenti, hogy másba szerelmes és elhagy. Ezek a gondolatok félelmet és feszültséget keltenek benned, amelyeket nagy eséllyel majd a párodon vezetsz le. Fontos tehát megértened, hogy a kellemetlen érzések mind-mind az általad gyártott kisfilm eredményei (másba szerelmes és elhagy),és nem a valós események idézték elő (nem válaszol).

A túlgondolást a legegyszerűbben úgy kerülheted el, ha tudatosan csak a valós tényekre hagyatkozol vagy valamilyen tevékenységgel elfoglalod magad és nem hagysz teret a fantáziádnak.

3. Ne korlátozd a párod szabadságát

Egy jól működő párkapcsolatban a pár mindkét tagjának meg kell tudni őriznie az önálló személyiségét és szabadságát. A folyamatos korlátozás és számonkérés hosszútávon képes megmérgezni a kapcsolatot és menekülésre késztetni a szabadságától fosztott félt.

Képzeld ilyenkor magad a párod helyébe: te hogyan reagálnál, ha nem mehetnél el valahova a barátaiddal vagy folyamatosan jelentést kellene adnod arról, hogy mit csinálsz, hol vagy és kivel? Természetesen, az ha érdeklődsz a párod felől még nem válik számonkéréssé. Számonkérésről és korlátozásról akkor beszélhetünk, ha például bizonyítékot kérünk az általa közölt tények igazolására vagy más formában tesszük őt az önös céljaink által készített keretek közé.

Hagyj elegendő szabad teret a párodnak, hiszen egy párkapcsolat két fél együttműködéséről kell szóljon és nem a másik birtoklásáról.

Párkapcsolati probléma

4. Kerüld a játszmázást!

Volt már rá példa, hogy direkt féltékennyé akartad tenni a párodat? Vagy netalán érzelmi zsarolással, sírással próbáltad rávenni, hogy otthon maradjon? Ez mind-mind játszmázás, ami a párkapcsolatotokat nem fogja helyrehozni, sőt inkább több vitát okozhat hosszútávon.

A játszmázásból a legegyszerűbben úgy tudsz kilépni, ha tisztán kommunikálsz a párod felé. Őszintén beszélsz vele arról, (a fenti példánál maradva) hogy milyen érzéssel tölt el téged, az ha ő elmegy otthonról, milyen félelmeid vannak ezzel kapcsolatban és mi az, amire neked szükséged van.

5. Ne hasonlítgasd magad másokhoz!

A féltékenység során kétféle gondolatmenet alakulhat ki benned:

- elkezded a harmadik felet idealizálni „Ő sokkal szebb, okosabb, viccesebb…” és még sorolhatnám a számtalan tulajdonságot, ami ilyenkor felmerülhet.

az előző szöges ellentéte, amikor a vetélytársadat legcifrább szavakkal illeted és emeled ki az összes rossz tulajdonságát, hogy bebizonyítsd magadnak te jobb vagy nála.  

Mondanom sem kell, egyik út sem vezet sok jóra. El kell fogadnod, hogy mindig lesz olyan, aki szebb, fiatalabb, jobb, okosabb mint te, és mindig lesz olyan is, aki nem. A párod nem véletlenül választott pont téged és nem azért, hogy majd lecseréljen, ha jön egy jobb. A külső-belső tulajdonságaid teljesen egyedivé tesznek, pont ezért teljesen felesleges másokhoz hasonlítanod magad.

A másokhoz valós hasonlítgatás helyett inkább azt gondold végig, hogy a jelenlegi önmagadhoz képest milyen területeken tudnál és szeretnél még fejlődni.

6. Dolgozz a saját önismereteden, önbecsüléseden

Ha a féltékenység kezeléséről van szó, akkor az önismeret és az önbecsülés fogalmai kikerülhetetlenek. Egy megfelelő önismerettel és önbecsüléssel rendelkező személyiség nem kételkedik önmaga szerethetőségében, tisztában van a sajátértékeivel és hibáival egyaránt, és ami a legfontosabb: nem fél attól, hogy a párja elhagyja, mert tudatában van, hogyha netalán így alakulna, akkor is megfog tudni birkózni az adott helyzettel.

Az, hogy hogyan viszonyulsz önmagadhoz és mennyire szereted magad, hatással van a kisugárzásodra, a kisugárzásod pedig az emberi kapcsolataidra.

7. Kérj segítséget

A mai felgyorsult világunkban mindenre azonnal ható megoldásokat keresünk. Elolvasunk néhány tippet és praktikát, elkezdjük alkalmazni egyszer-kétszer és pár hét elteltével szomorúan konstatáljuk, hogy semmi nem változott. Félreértés ne essék, nem a tippek rosszak, vagy te hibázod el az alkalmazásukat, csupán arról van szó, hogy a változás nem egyik napról a másikra történik, és fontos, hogy a folyamatba megfelelő tudatosságot és energiát tegyél, hiszen ezek nélkül könnyedén eshetsz vissza a régi rossz szokásokhoz.

A féltékenység leküzdésére nincs csodaszer. A valódi megoldást az jelentheti, ha megérted és felismered a féltékenységed eredetét, azt hogy milyen érzések, félelmek, családi minták vagy rossz tapasztalatok állnak mögötte és dolgozol a saját önismereteden, önbecsüléseden.

Ha a párkapcsolatodban már felütötte a fejét a zöld szemű szörny, vagy tiszta lappal szeretnél belevágni egy új kapcsolatba, akkor esszenciális, hogy mielőbb szembenézz ezzel a problémával és segítséget kérj.

Life coaching